KLASTER FIRM INFORMATYCZNYCH
POLSKI WSCHODNIEJ

Aplikacje mobilne

Smartphone’y jako komputery osobiste XXI wieku

Już dwa lata temu sprzedaż terminali mobilnych (smartphone’ów oraz tabletów) przekroczyła wielkość sprzedaży komputerów klasy PC.  Rozwiązania mobilne są wobec tego wszechobecne.  Na dodatek, są to systemy które użytkownicy (biznesowi ale też konsumenci) posiadają praktycznie cały czas przy sobie.  Od jakiegoś czasu także wprowadzenie płaskich i niskich planów transmisji danych wpłynęło na żywiołowy rozwój rynku rozwiązań mobilnych.  Rynek aplikacji mobilnych kilka lat temu uległ także transformacji.  Niegdyś bardzo popularne systemy mobilne typu PalmOS, Windows Mobile czy Symbian, zostały zastąpione przez nowe systemy: Android oraz iOS.  Poza wymienionymi systemami, udział w obecnym rynku posiadają także systemy BlackberryOS oraz Windows Phone.

 

O ile jeszcze kilka lat temu rynek aplikacji mobilnych składał się praktycznie wyłącznie z gier oraz mobilnych wersji popularnych aplikacji typu desktop (oprogramowanie biurowe), obecnie ze względu na dostępność internetu bezprzewodowego, obserwowany jest rozwój tego rynku.  Nie bez znaczenia są także moce obliczeniowe obecnych smartphone’ów.  Szybkie procesory, dotykowe ekrany, duże wyświetlacze oraz często wbudowany moduł GPS potrafią być skutecznym katalizatorem powstawania aplikacji mobilnych.


Smartphone + Internet = aplikacja mobilna


Rynek technologii i aplikacji mobilnych od wielu lat rozwija się wspólnie z rynkiem internetowym.  Można by wymienić z powodzeniem dwie nowe funkcjonalności, które znajdują swoje zastosowanie w telefonach komórkowych: m-commerce (aplikacje bankowe, aukcyjne, sklepy) oraz serwisy społecznościowe.  To wszystko ukazuje iż obecnie często wiele celów biznesowych można zrealizować poprzez napisanie dedykowanej (np. obecnej na dwóch dominujących platformach) aplikacji mobilnej.  Aplikacje mobilne stanowią nowe, efektywne narzędzie marketingowe a przez to część budżetów marketingowych przeznaczana jest na zastosowania w smartphone’ach.  Aplikacje mobilne to także rynek b2b.  Na rynku dostępne są także rozwiązania wspomagające sprzedaż (aplikacje dla handlowców), programy dające wgląd do niektórych zasobów firmy (rozwiązania oparte o technologię VPN, wspomagające wysyłanie ofert klientom, spoza biura), programy do zamawiania towarów u dostawców (np. hurtownie) itd.  Niezależnie, wiele systemów korporacyjnych posiada swoje „mobilne warianty”, czyli wersje na telefony komórkowe (jak choćby mobilne aplikacje Business Intelligence).

 

Niezależnie, jeżeli celem biznesowym przedsiębiorstwa jest obniżenie kosztów, bądź stworzenie udogodnienia dla kontrahentów (przekładającego się oczywiście na wyniki finansowe), warte rozważenia jest także stworzenie aplikacji mobilnej klasy b2b.  Ma to szczególne znaczenie w przypadku pracowników mobilnych ale też zdalnych, ponieważ system taki pozwala na bezpośredni dostęp do ważnych zasobów i danych firmowych, a tym samym wspiera procesy biznesowe, niezależnie czy pracownik jest w biurze czy poza.  Jest jeszcze jedna ważna grupa pracowników jako odbiorców rozwiązań b2b, mianowicie kadra zarządzająca.  Podejmowanie krytycznych biznesowo decyzji czasem nie może czekać kilka godzin na powrót do biura. W takiej sytuacji aplikacja mobilna dla zarządu, który często podróżuje, pozwala usprawnić podejmowanie decyzji w firmie.

 

Aplikacja mobilna efektywnym narzędziem marketingu i PR


Aplikacje mobilne są w obecnych czasach czymś w biznesie obowiązkowym, tak jak niegdyś krytycznie ważnym czynnikiem było posiadanie przez każdą firmę swojej strony www.  Ze względu na kroki konkurencji, firma, która dostarcza swoim klientom (szczególnie konsumentom) aplikację mobilną postrzegana jest jako firma innowacyjna, co pozytywnie wpływa na jej wizerunek oraz powoduje korzyści w postaci przywiązania klienta do marki.  W takiej sytuacji każda akcja marketingowa promująca nowy produkt, konkurs itd. powinna być projektowana z myślą o stworzeniu (lub rozszerzeniu istniejącej) aplikacji mobilnej.

 

Rynek gier (nie tylko jako aplikacji mobilnych) generuje obecnie pokaźne przychody.  Jednak o ile kiedyś główny modelem biznesowym czerpania korzyści z aplikacji-gry była jej sprzedaż masowemu odbiorcy, obecnie gry jako aplikacje dedykowane, służą także do osiągania celów marketingowych.  Stąd projektuje się gry mobilne, które są bezpłatne dla klienta ale powodują przywiązanie do marki.  Gry z zastosowaniem urządzeń mobilnych nie muszą ograniczać się wyłącznie do interface’u na telefonie komórkowym, coraz bardziej popularne technologie typu kody QR oraz lokalizacja (LBS) pomagają w stworzeniu gier które odbywają się w obrębie określonego obszaru.  Jest to o tyle ważne iż w przypadku większości placówek usługowych lub handlowych, tego rodzaju forma marketingu często powoduje, iż klient ostatecznie dokonuje zakupu w danej lokalizacji.

 

Realizacja: Ideo, Powered by: CMS Edito
Wszelkie prawa zastrzeżone KlasterIT - Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej | ul. Hanasiewicza 19, pok. 12, Rzeszów, Podkarpacie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013